Det är bara att lägga sig platt för Johan Angergård, förutom The Legends har han popduon Club 8 med Karolina Komstedt och bandet Acid House Kings med sin bror Niklas, han driver dessutom indieskivbolaget Labrador. Utöver det är Johan och Niklas söner till syltburkskungen Kent Angergård som räddade livsmedelsföretaget Önos från undergång i slutet av 70-talet (halleluja Google).
The Legends är ett soloprojekt, trots att Johan har ett gäng musiker med när han spelar live, så det är nog här hans mest personliga musikpreferenser återfinns. Första skivan Up Against The Legends var fylld med fantastisk lustfylld pop i upptempo med distade gitarrer, sång genom reverb och mycket handklapp. Efter den magiska energikicken ville man bara ha mer och kunde knappt bärga sig tills nästa skiva. Men Johan var tydligen mätt på Phil Spector osande 60-tal dränkt med distade gitarrmattor och sökte redan nya vägar.
Här på Public Radio hittar vi i stället en mycket mörkare ton med inspiration från det sena 70-talets post-punk, The Cure och Joy Division ligger som grund för hela den här skivan. Johan är fantastiskt duktig på att förvalta arvet efter dessa giganter och resultatet är en jämn platta som både känns nostalgiskt och modern samtidigt. Att man återanvänder musik är ju inget nytt fenomen och kommer av naturliga skäl bli än mer vanligt i framtiden.
Som exempel kan nämnas Hide Away som har en melodisk basslinga à la Peter Hook och på People Like Us plagierar Johan Ian Curtis sång skrämmande bra. Inledningen på låten Air låter så mycket The Cure att endast sången avslöjar att det inte är en låt från Cures skiva Faith. Men bäst är He Knows the Sun som är lite ljusare, lite mer som en korsning av Indochine och New Order. Den enda låten som fortfarande påminner om det Johan Angergård gjorde med Acid House Kings är Something Good där handklappen och dodotdudoo körerna finns med.
Jag är inte helt säker på vilket av Johan Angergårds musikaliska projekt som lyser starkast men det är bara att konstatera att allt han rör vid blir till glimrande guld. |
|